Montessori a Mindfulness

Tudatos tanulás

A tudatos szülők intuitív módon vonzódnak a Montessori felé.
Ez természetes. Ez a Maria Montessori által alapított nevelési és tanulási módszer a tudatosságon alapul.

A Montessori-oktatással olyan gondoskodó környezetet biztosíthat gyermeke számára, amely megfelel a sajátos fejlődési igényeinek és érdeklődési körének. A gyermek természetesen a tevékenységen keresztül tanul, személyisége pedig a szabadságon keresztül fejlődik.

A Montessori 10 alapelve

A gyermek iránti tisztelet

A Montessori-filozófia nagy része a gyermekek iránti mélységes tiszteletre épül. Ez magában foglalja minden gyermek egyediségének, választási szabadságának, mozgásának, saját hibáinak kijavításának és saját tempójában való munkájának tiszteletben tartását.

Elnyelő elme

Maria Montessori kutatásai szerint az első hat életév a legfontosabb a gyermek fejlődése szempontjából. Ezt a szakaszt a „felszívó elme" időszakának nevezte, hogy leírja a gyermek azon képességét, hogy szivacsként szívja magába az információkat a környezetből. Ebben az időszakban a gyermek gyorsan képet alkot a világról, és megteremti intelligenciájának és személyiségének alapjait.

Érzékeny időszakok

Dr. Montessori a gyermekekkel való munka során megfigyelte, hogy a gyermekek különösen érzékeny fejlődési szakaszokon mennek keresztül, amikor a legjobban felkészültek bizonyos tudás- és készségterületek elsajátítására. Ezeket a szakaszokat „érzékeny időszakoknak“ nevezte, amelyek lényegében a tanulás lehetőségeinek ablakai. Az érzékeny időszakok jellemzői a következők: intenzív összpontosítás, ismétlés, a feladat iránti elkötelezettség és jelentős koncentrációs időszakok.

Holisztikus tanulás

A Montessori a gyermekekben rejlő lehetőségek kibontakoztatására összpontosít azáltal, hogy olyan tapasztalatokat nyújt, amelyek támogatják az értelmi, fizikai, érzelmi és szociális fejlődést. A gyermek fejlődésének és tanulásának minden aspektusa összefonódik és egyformán fontosnak tekintjük.

Egyéni megközelítés

A Montessori minden egyes gyermekre szabottan, az ő egyedi fejlődési szintjük, érdeklődési körük és szükségleteik alapján történik. Figyelmes szülőként Ön minden gyermek fejlődését figyelemmel kíséri, és aktívan támogatja további fejlődését.

Mozgás- és választási szabadság

A gyerekek akkor tanulnak a legjobban, ha szabadon mozoghatnak, maguk választhatják meg tevékenységeiket és követhetik saját érdeklődési körüket.

Előkészített környezet

Biztosítson gyermekének egy gondosan előkészített tanulási helyet, ahol mindennek megvan a célja és a helye. Egyértelmű rend van, amely segíti a gyermekek logikus gondolkodási folyamatainak fejlődését. Az alapgondolat a "rend a környezetben és az elmében". Ebben a térben a gyermek szabadon fejlesztheti érdeklődését, választhat tevékenységeket és haladhat a saját tempójában.

Belső motiváció

Montessori szerint a tanulás maga
a jutalom. Így a gyermek sikerélményt szerez azáltal, hogy képes elvégezni egy tevékenységet, és képes azt önállóan elvégezni.

Függetlenség

A Montessori a függetlenségre nevelés. A gyermekeket természetes tanulóknak tekinti, akik képesek és hajlandóak önállóan tanulni, ha megfelelő ingereket adunk nekik.
A Montessori végső célja
a függetlenség.

Önképzés

A Montessori-módszer egyik fő alapelve az önnevelés koncepciója. Ez azon a meggyőződésen alapul, hogy
a gyermekek képesek és hajlandóak önállóan tanulni, ha érdekes tanulási ingereket kapnak.

Egy kis szoba mint előkészített környezet

Biztosítson megfelelő teret, ahol a gyermek fejlesztheti a tudatosságát.

A gyermekek a környezetükkel kapcsolatos tapasztalatokon keresztül sajátítják el a tudást. A felkészült környezet egy nyugodt és strukturált tér, ahol a baba tudja, mire számíthat. Rendezze be a szobát úgy, hogy legyen helye a mozgásnak, a tanulásnak, a felfedezésnek és a felfedezésnek.

Hogyan kell berendezni a szobát:

Bútor

A gyermek frusztrációt él át a nagy felnőttek világában. Ezért rendezze be a gyerekszobát biztonságos gyermekbútorokkal. Szerelje fel hozzáférhető, alacsony, nyitott polcokkal. Tervezze meg a belső teret úgy, hogy ösztönözze a gyermek függetlenségét és önuralmát.

Elrendezés és színpaletta

Koncentráljon a tiszta, rendezett környezetre, semleges színpalettával. Használjon minél több természetes anyagot a szobában.

Valósághű felszerelés

A Montessori a valódi tapasztalatszerzésre helyezi a hangsúlyt. Például amikor a gyermeknek megtanítjuk az állatok felismerését, használjunk valódi fényképeket róluk plüss vagy műanyag helyettesítő anyagok helyett.

Szabadság és választás

A gyermeknek meg kell tapasztalnia a mozgás szabadságát, a választás szabadságát és az idő szabadságát egy előkészített környezetben. A szobának olyan helyet kell biztosítania, ahol akkor és annyi ideig végezheti tevékenységeit, amikor és ameddig csak akarja.

Harmónia

A gyermeknek jól és biztonságban kell éreznie magát a környezetében. A nyugalom és a harmónia érzése elengedhetetlen a tanuláshoz, a koncentrációhoz és a felfedezéshez.

Útmutató a tudatos tanuláshoz

Gyermekeknek születéstől 2 éves korig

Ebben a fejlődési időszakban a csecsemők a mozgás, a felfedezés, a kutatás és a kapcsolat révén tanulnak. A tanulás a motoros készségekre, a nyelvi fejlődésre, a fejlődési mérföldkövekre, a finommotoros fejlődésre, a szociális készségekre és az egyes gyermekek örömére összpontosít.

Mit kell tanulnia a babának

  • Használjon egyszerű gesztusokat
  • Tárgyak felfedezése különböző módokon
  • Válasszon ki egy tevékenységet és fejlessze azt
  • Játsszon együtt a többi gyerekkel
  • Ismerje a testrészek, színek és formák nevét
  • Kezdjen el egy vagy két szavas kifejezéseket használni
  • Önállósági készségek bemutatása, mint például az önellátás
  • A fizikai fejlődés mérföldköveinek elérése, mint a kúszás, járás, mászás és ugrás

2 és 3 év közötti gyermekek számára
A gyakorlati tapasztalatok fejlesztése

A Montessori a kisgyermekeket arra ösztönzi, hogy aktív, önálló tempójú és valós tapasztalatokon alapuló, gyakorlatias tanulásban vegyenek részt. A tanulás a függetlenség, a szociális készségek, a magabiztosság és a jövőbeli tanulásra való felkészülés szilárd alapjainak fejlesztésére összpontosít.

Mit kell tanulnia a babának

  • Név szerint tudja azonosítani a gyakori tárgyakat, testrészeket és színeket
  • Felismeri a számokat és tud számolni
  • Mondatokban beszél, gondolatokat és érzéseket fejez ki
  • Testmozgásban való részvétel
  • Tud „csipeszes“ fogást használni írás és rajzolás közben
  • Magabiztos és jól kommunikál másokkal
  • Minden érzékszervét használni tudja (látás, szaglás, ízlelés, hallás, tapintás)
  • Problémamegoldó készségről és kíváncsiságról tesz tanúbizonyságot

3 és 6 év közötti gyermekek számára
Támogatás és gondoskodás az iskolában és az életben

Ebben a fejlődési időszakban a csecsemők a mozgás, a felfedezés, a felfedezés és a kapcsolat révén tanulnak. A tanulás a motoros készségekre, a nyelvi fejlődésre, a fejlődési mérföldkövekre, a finommotoros fejlődésre, a szociális készségekre és az egyes gyermekek örömére összpontosít.

Mi mindent kell megtanulnia a gyermeknek

  • Egyedi betűk és számok kialakítása
  • Felismeri a számokat és tud számolni
  • Egyszerű mondatok olvasása és fonetikus szavak alkotása
  • Tudja írni és felismeri a saját nevét
  • Ismerje a tízes számrendszert, az összeadást és a kivonást
  • Fizikai tevékenységeket végez és betartja a játékszabályokat
  • Magabiztos és jól kommunikál másokkal
  • Képes koncentrálni és önállóan dolgozni
  • Reagál a kihívásokra és demonstrálja problémamegoldó készségét

Beggs inspiráció

a tudatosság tanulására és gyakorlására

Biztosítson gyermekének minden nap szenzoros élményeket

A gyermek 3 éves korától felfedezővé válik. Megtanul különbséget tenni a különböző szagok, hangok és textúrák között. Kínáljon neki olyan anyagokat, amelyek stimulálják az érzékeit. Bátoríthatja gyermekét, hogy segítsen gyümölcsöt szedni a kertben, vagy gyúrjon tésztát kézzel a konyhában.

Bátorítsa gyermekét, hogy gyakorolja a tudatosságot

Adjon lehetőséget gyermekének a koncentráció gyakorlására. Mindössze annyit kell tennie, hogy előkészít egy egyszerű tevékenységet, hogy szórakoztassa őt. Tehet egy Beggs tejesdobozt a baba elé, és megnézheti, mit csinál vele.

Segítsen gyermekének kapcsolatot teremteni a természettel

Biztosítson lehetőséget arra, hogy a baba megfigyelhesse, megérinthesse, megkóstolhassa és manipulálhassa a környezetében lévő dolgokat. Legközelebb, amikor a szabadban jár, bátorítsa arra, hogy álljon meg és szagolgassa a virágokat.

Gyakorolja a „meditációt“ gyaloglás közben

Bátorítsa gyermekét, hogy a padlóra vagy a járdára festett vagy ragasztott vonalakon járjon. Erősíteni fogja a koncentrációját és az egyensúlyérzékét. A vonalakon való járást zenével is lehet kísérni. A gyermeknek annak ritmusára kell mozognia.

Hagyja, hogy gyermeke olyan tevékenységet válasszon, amelyet élvez.

Készítsen érdekes ingereket gyermeke számára, amelyek közül az érdeklődési körének megfelelő tevékenységet választhat. Egy mosolygós Beggs-doboz is szolgálatot tehet. Ez kartonpapírból készül, amely vonzza a kis művészeket. Megjelenése és mérete is több vidám alkotásra motivál.
Az anyatej-helyettesítő tápszert orvosi tanácsra kell használni. Felhasználási mód és egyéb információk a csomagoláson. Speciális táplálkozásra szánt élelmiszer.